Ukrainian Belarusian English German Polish Russian Spanish

Пізнавальна активність дитини розвивається завдяки задоволенню її природних потягів (інстинктів) до дослідження і висновків, конструювання, комунікації, художнього представлення пізнаних об'єктів. Дж. Дьюї (ВІДЕО)

Система уроків серед природи – невід'ємна складова дослідницького етносоціоприродного середовища осітньої системи «Довкілля», в якому діти проводять дослідження і роблять висновки. Тематика уроків, а також мета, прилади і матеріали, плавн уроку подані в системі підручників для 1–11 класів до освітньої системи «Довкілля».

Особливістю всіх уроків серед природи є звертання учнів до «Народного прогностика» – системи прикмет, прогнозів стану довкілля, яка складалися протягом віків і відображені в народному календарі. «Народний прогностик» подається до кожного уроку серед природи в підручниках і може доповнюватися вчителем на основі «Народного календаря» (видавництво «Довкілля-К») та інших посібників з народознавства (В. Скуратівський, О. Воропай та ін.).

Відповідно до методичної системи «Довкілля» уроки серед природи рекомендовано по можливості проводити у святкові дні. Це обумовлено як тим, що з цими днями пов'язано найбільше народних прикмет і звичаїв, завдяки пізнанню яких у дітей формується етніче забарвлення образу світу, так і з оздоровчим впливом уроків серед природи на дітей. Ще волхвами – людьми, які мали позитивне знання про природу і намагалися його передати народові, – визначені дні, в які не рекомендувалося тримати дітей у приміщенні заради їхнього тілесного та психічного здоров'я. Більшість цих днів із прийняттям християнства стали християнськими святами, із ними пов'язані народні звичаї єднання дітей з природою. Наприклад, на Покрову дітям дозволялося покачатися по опалому листю, особливо під березами і горіхами, – «щоб здоровими були всю зиму», на Введення (4 грудня) – по снігу, на Юрія (6 травня) – по житу або по траві і т.д.

Вчителі «Довкілля» виявили, що навіть якщо дітям не нагадувати про ці звичаї, то на уроках серед природи, якщо вони проводяться у святкові дні, учні самостійно повторюють те, що робили їхні однолітки багато віків тому. Можливо, у дітей «прокидається» генетична пам'ять. Через уроки серед природи в життєдіяльність дітей найбільшою мірою включається біоритм етносу, який впродовж віків відпрацьовувався і входив в основу життєстійкості народу разом із життєствердним образом природи і світу представників етносу, життєствердною моделлю світу та взаємозв'язком життєдіяльності народу з його етносоціоприродним довкіллям. У цьому аспекті уроки серед природи є неодмінною ознакою освіти стійкого розвитку.

Систему осінніх, зимових, весняних уроків учителі «Довкілля» назвали телесеріалом «Порозмовляй із землею, і наставить тебе, і сповістить тобі птах небесний». Цей телесеріал, що включає сотні відеозаписів уроків серед природи, є своєрідним банком уроків, які проводили вчителі «Довкілля» В.Є. Саленко, О.В. Сколота, Т.В. Шпилька (ЗОШ №37 м. Полтави), Т.В. Водолазська (ЗОШ №18 м. Полтави), С.І. Собакар, Р.І. Гутовська (ЗОШ №31 м. Полтави), В. Безкоровайний (Шишацька ЗОШ ім. В.І. Вернадського), і.М. Шевель (Білицька ЗОШ, Кобеляцький район), М.М. Клименко (Комишнянська ЗОШ, Миргородський район), В.М. Шпакова (Северодонецьк, Луганська обл.), О.В. Смага (м. Кремінна, Луганська обл.), А.Х. Ляшенко (Дніпровська ЗОШ, Верхньодніпровський район Дніпропетровської обл.).

Багаторічні дослідження ефективності освітньої моделі «Довкілля» показали, що уроки серед природи – найулюбленіші з-поміж усіх уроків, на яких навчаються діти. Коли учням 1–6 класів поставили запитання «Які уроки дають тобі найбільше користі?», серед більш ніж 300 учнів не знайшлося жодного, який би не поставив на перше місце уроки серед природи, не написав, що «таких уроків повинно бути більше». Деякі відповіді варті того, щоб процитувати їх. Учень 5 класу ЗОШ №37 м. Полтави О. Марченко пише: «Всі уроки серед природи мені корисні, а один найкорисніший. Це урок «Послухаємо весну» (про кругообіг води) на 9 березня. На цьому уроці я почув, як у піснях співає українська земля. І з тих пір весна – моя найулюбленіша пора року» (вчитель Т.В. Шпилька, 1996 р.). На цьому уроці учні зіставляли ритм крапель, що падали з дерев, з мелодією веснянки «А вже весна, а вже красна». Дослідження і висновок дитини довели, що що кожен курс, а по можливості і кожен урок мають бути побудовані за планом Г. Сковороди: «Пізнай природу, пізнай свій народ, пізнай себе».

Уроків серед природи в курсів «Довкілля» (1–6 кл.) через невелику кількість годин на тиждень (1 або 2 години) може бути не більше, ніж 1 урок з теми. Як можна вийти з цього становища, показує досвід навчального закладу «Довкілля-як-школа». Ця модель початкової продуктивної школи розроблена і функціонує з 1996 р. під керівництвом заслуженого учителя України директора Дніпровської ЗОШ А.Х. Ляшенка. У початковій школі запроваджена щоденна велика тридцятихвилинна перерва після 2-го уроку – так звана динамічна пауза. Під час цієї перерви учні діють у групах, сформованих за інтересами («дослідники рослин», «дослідники тварин», «дослідники машин», «дослідники погоди» тощо). Зміст роботи груп визначений «Щоденниками досліджень», які водночас є і зошитами з предмету «Довкілля». Щороку в школі й районі проводяться олімпіади дослідників довкілля. Ці початківці стають учасниками олімпіад з природничих предметів і математики в 7–11 класах.

˂Фото з матеріалів А.Х. Ляшенка˃
Дослідження проводяться на шкільному подвірёї та на екологічній станції. Педагогам «Довкілля» відомі три екологічні стежки: «Зелені плеса

Відео Уроку серед природи

Вчитель - Бондаренко Вікторія Володимирівна

Полтавська ЗОШ №30, 1-Б 

 

Відео Уроку серед природи

Вчитель - Шевель Іван Михайлович

Бутенківська ЗОШ, 5-Б

 

Відео Уроку серед природи

Вчитель - Чірка Тамара Вікторівна

Полтавська ЗОШ №37 авторська школа "Цілісної свідомості ділової людини", 5-А

 

Відео Уроку серед природи

Вчитель - Гутовська Т. І.

Полтавська гімназія №31, 5-Б

 

Відео Уроку серед природи

Вчитель - Собокар Світлана Іванівна

Полтавська гімназія №31, 5-А